زبان برنامه نویسی کاتلین بهترین زبان دنیا

من اینجا درباره ی کاتلین و منابع خوب ان خواهم نوشت

زبان برنامه نویسی کاتلین بهترین زبان دنیا

من اینجا درباره ی کاتلین و منابع خوب ان خواهم نوشت

کدام برنامه‌های بزرگ و معروف با پایتون نوشته شده است؟


برای پی بردن به قدرت زبان برنامه نویسی پایتون (python) بد نیست نگاهی به نرم افزارها و وب‌سایت‌های نوشته شده با زبان برنامه نویسی پایتون بیندازیم:

  • Blender
    نرم افزاری قدرتمند برای تولید انیمیشن و ویرایش فیلم که اوپن سورس و رایگان است و کارتون‌های شرکت Dream works با آن ساخته می‌شود
  • Instagram
    یکی از شبکه‌های اجتماعی تصویری معروف
  • Google search engine
    موتور جستجوی قدیمی گوگل که اخیراً بازنویسی شده است
  • Uber
    نرم‌افزار تاکسی اینترنتی-تلفنی بین المللی (که اسنپ کپی غیرقانونی آن است!) و در کشورهای زیادی بدون داشتن حتی یک ماشین مشغول به کار می‌باشد
  • Dropbox
    ارائه کننده‌ی سرویس‌های میزبانی بین‌المللی در وب

و بسیاری نرم افزار دیگر…

معرفی IDE یا مکانی برای نوشتن محتوای برنامه و اجرای آن

قبل‌تر کمی با IDE ها آشنا شده‌ایم؛ کلمه IDE مخفف Integrated development environment یا محیط توسعه‌ی یکپارچه می باشد . IDE های زیادی برای زبان پایتون در اختیار داریم که آیکن یا نماد برخی از آنها در تصویر زیر آمده است:

برنامه های نوشته شده به زبان پایتون

برنامه های نوشته شده با پایتون

 

انواع IDE ها از جهات مختلف با هم تفاوت هایی دارند :

  1. اختصاصی بودن برای یک زبان مثلاً پایتون: Pycharm
  2. عمومی بودن: VScode , Atom
  3. موارد open source یا منبع باز: VScode , Atom , Bracket
  4. رایگان بودن:  VScode , Atom , Bracket , Pycharm-Edu
  5. غیر رایگان: Pycharm-Pro
  6. انجام عملیات Debuging: رفع اشکال از کد های شما
  7. ویژگی Color code: رنگی کردن برخی از قسمت های کد
  8. ویژگی Running Codes؛ برخی از IDE ها می توانند کد های شما را درون خود اجرا کنند : Pycharm , VScode

اگر به زبان برنامه نویسی پایتون علاقه مند هستید و دنبال یک دوره ی آموزشی عالی به زبان فارسی میگردید من از دوره ی آموزشی پایتون سایت آواسام استفاده کرده ام و به شما هم پیشنهاد میکنم چون کاملا از صفر هست و مباحث کامل پوشش داده شده همچنین پروژه محور است.

 

محیط توسعه Python IDLE

محیط برنامه نویسی زبان پایتون

محیط توسعه ی پایتون

 

محیط IDLE ، محیط برنامه نویسی است که به صورت اختیاری در مراحل نصب پایتون در سیستم شما نصب می شود (در سیستم عامل‌های لینوکس، مثل UBUNTU هر دو نسخه‌ی پایتون یعنی ۲ و ۳ از قبل نصب شده است).

محیط IDLE، محیط استاندارد و سبکی است که برای شروع کار بسیار مناسب است

برای شروع کار فقط از محیط  IDLE استفاده کنید چرا که بقیه محیط ها مثل vscode ,atom و … اصطلاحاً به شما suggestion یا پیشنهاد می‌دهند یعنی کد های شما را کامل و اشتباهات شما را اصلاح می‌نمایند، که باعث می شود در یادگیری شما تنبلی ایجاد کند

برای اجرای IDLE، چه در ویندوز و چه در لینوکس، کافیست از منوی جستجوی نرم افزارها ، IDLE را جستجو و اجرا کنید.

در صورتی‌که IDLE در لینوکس نصب نبود با دستور زیر آن را پس از بازکردن ترمینال  (ctrl + t) نصب نمایید:
sudo apt install idle -y

 

مفهوم Data & Information

آموزش زبان برنامه نویسی پایتون

 

مفهوم های پایتون

 

تا به حال به این فکر کرده‌اید که بین داده و اطّلاعات چه تفاوتی وجود دارد؟

داده ها اطّلاعات خامی هستند که ما دراختیار داریم.

مانند فایل نمرات خام یک دانش‌آموز ( که فقط و فقط شامل اعدادِ نمرات اوست)

در  کارهای آماری، ابتدا داده‌ها را به اَشکال مختلف جمع آوری می‌کنیم، سپس برای آن‌که بتوانیم از داده‌ها استفاده کنیم آن‌ها را تجزیه و تحلیل (پردازش) می‌نماییم و طیّ این روند که در تصویر بالا هم نمایش داده شده، داده‌های خام به اطّلاعات قابل استفاده تبدیل می‌شود.

مثل کارنامه‌ای که دانش آموزان دریافت می‌کنند و شامل نمودارها، میانگین‌ها، ترازها و … است.

زبان برنامه نویسی پایتون python

تحلیل اطلاعات زبان پایتون

 

 
  • اعداد (Numbers)
    صحیح (Integer)
    اعشاری (Float)
  • رشته‌ها (Strings)
  • منطقی (Boolean)

۱- اعداد یا numbers

  • صحیح یا integer :
    اعداد بدون ممیز ، چه منفی  چه مثبت : 12 , 265- , 0
  • اعشاری یا Float:
    اعدادی که دارای رقم بعد از ممیز اند ، چه مثبت و چه منفی : 12.0, 517.558-, 0.0

عملگر های ریاضی (Mathematical Operators)

عملگرها یا Operators, علامت هایی هستند که یک عمل را بین دو عمل‌وند Operand برقرار می‌کنند و همان جمع یا تفریق در ریاضیّات می‌باشند که به تناسب نیازبرنامه نویس می‌توانند در هنگام برنامه‌نویسی استفاده شوند. بعداً بیشتر به کاربردهای آن‌ها اشاره خواهیم کرد…

در جدول زیر علائم ریاضی و معادل آن‌ها در زبان پایتون آورده شده:

 

آموزش پایتون

 

دقّت داشته باشید که توان را با ** و جذر را با توان یک دوم نشان می‌دهند.

به مثال‌های زیر توجّه کنید:

۲ به توان ۳ را به زبان پایتون می‌نویسند:

2 ** 3

جذر عدد ۵ را به صورت زیر می‌نویسند: (۵ به توان یک دوم)

5 ** (1 / 2)

عملگر های مقایسه‌ای (Comparison Operators)

عملگرهای مقایسه‌ای برای مقایسه دو مقدار با یکدیگر استفاده می‌شوند.

 

آموزش پایتون

 

اولویّت عملیّاتی

برای محاسبه عبارت‌های جبری باید به ترتیب قراردادی آن‌ها را از چپ به راست محاسبه کنیم.

به ترتیب از اولویّت بالاتر به کم‌تر:

  1. پرانتز
  2. توان یا جذر
  3. ضرب و تقسیم
  4. جمع و تفریق

در تصویر زیر اولویّت عملیات نشان داده شده است:

 

تبدیل اعداد صحیح (integer) به اعداد اعشاری (float)

برای اینکار از تابع float استفاده می کنیم. مانند:

 

float(12) → 12.0 float(-234) → -234.0 float(0) → 0.0

تبدیل اعداد اعشاری (float) به اعداد صحیح (integer)

برای اینکار از تابع int استفاده می کنیم. مثل:

 

int(12.76) → 12 int(-234.999) → -234 int(0.0) → 0

توجّه کنید که تابع int اعداد را گرد نمی‌کند؛ بلکه صرفا قسمت صحیح را برمی‌گرداند.

۲- رشته  یا string

رشته ها در پایتون بین دو علامت ‘ single quote ‘ یا ” double quote ” قرار می‌گیرند. البتّه باید بدانیم هر عبارتی که در آن قرار گیرد با آن مثل یک متن برخورد می‌شود.

البتّه دقّت کنید که معنی واژه quote همان ‘   ‘ نقل قول تکی و Double quote نقل قول دوتایی ”  ” می‌باشد.مراقب باشیم به خاطر شباهت تلفّظی coat که همان کُتِ پوشیدنیِ خودمان است، با آن quote اشتباه گرفته نشود…

“hello world”  یا ‘hello world’

“2” یا ‘2’

نکته:

  • برای استفاده از رشته ها ، به پرانتزها و کوتیشن‌ها توجّه کنید

int("2" + "3")→ 23
int("2") + int("3")→ 5
int("2 + 3") → Error

  • اگر بخواهیم کاراکتر تولید رشته را همراه رشته‌مان  (مثل عبارت “coat”) روی صفحه چاپ کنیم، باید قبل از آن از (backslash) استفاده نماییم. درواقع با گذاشتن این علامت حرف یا کاراکتر بعد از  \ را به عنوان حرف معمولی حساب ‌می‌کند و جزء علائم پایتون به حساب نمی‌آورد.

خروجی دستور زیر را بررسی کنید:

print("Use \" or \' characters in two \" or \'")

۳- منطقی یا boolean

به طور کلی boolean به عبارت‌ها یاجملاتی گفته می‌شود که از نظر منطقی جواب آن درست یا نادرست است .

به‌طور کلّی عبارت‌های منطقی دو وضعیّتی هستند و به صورت True یا False و همانند چراغ که یا خاموش است یا روشن ( صفر یا یک) … و  معمولاً برای بررسی صحّت یک شرط به کار می‌روند.

به مثال‌های زیر توجّه کنید:

اگر رمز عبور درست بود می‌توانی وارد سایت شوی (اگر درست نبود نمی‌توانی)الآن یا شب است یا روزمن هم کاغذ دارم و هم خودکار

هر تکّه از عبارت‌ها می‌تواند درست یا نادرست باشد…

توجّه داشته باشید که حرف اوّل این عبارت‌ها باید بزرگ باشند
True یا False

خروجی دستور زیر را بررسی نمایید:

1 == 1

 

pythonپایتونبرنامه نویسیآموزش برنامه نویسیزبان پایتون

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • جمعه, ۱۴ مهر ۱۴۰۲، ۰۳:۱۵ ب.ظ
  • مرجان حیدری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی